© 2024 säännöt.fi
Preferenssi on Keski-Euroopasta lähtöisin oleva tikkipeli kolmelle tai neljälle pelaajalle. Se on edelleen hyvin suosittu pääasiassa Itä-Euroopassa. Preferenssi-nimi saattaa kuulostaa ranskalaiselta, mutta peliä ei ole juurikaan pelattu Ranskassa, vaan pääasiallisesti Itävallassa, Unkarissa, Kroatiassa, Kreikassa ja Venäjällä. Peliä pelataan 32 kortin pakalla, toisin sanoen pakalla, jossa on mukana kortit A, K, Q, J, 10, 9, 8 ja 7 joka maasta. Maiden arvojärjestys on huonoimmasta parhaimpaan: pata, risti, ruutu, hertta ja valtiton peli.
Peliä voidaan pelata panoksilla.
Pelaajat tarjoavat pelin alussa tietyn määrän tikkejä, jonka aikovat kerätä. Kerättyjen tikkien perusteella pelikierroksen päättyessä pelaajat saavat positiivisia ja negatiivisia pisteitä saatujen tikkien perusteella.
Preferenssissä pelaajat yrittävät ennakoida vastustajiensa kädet ja tehdä tarjoamansa määrän tikkejä Peli vaatii sekä onnea että taitoa.
Preferenssiä voi pelata 2-4 neljä pelaajaa, mutta peli on parhaimmillaan neljällä pelaajalla. Peliä pelataan tavallisella 53 kortin pakalla. Pelin jakaja sovitaan tai arvotaan pelin alussa. Jakaja vaihtuu joka kierroksen jälkeen. Edellisen pelin voittaja on pelinviejä.
Pelin alussa sovitaan myös valtista.
Jakaja jakaa pelaajille vuorotellen kaksi korttia kerrallaan. Kaikkiaan pelaajille jaetaan 10 korttia kullekin pelaajalle. Jäljellä olevat kortit muodostavat lesken pöydälle.
Peli alkaa tarjouskierroksella. Pelaajat tarjoavat eli ilmoittavat vuoron perään kuinka monta tikkiä he uskovat tekevänsä kierroksella. Tarjoukset nousevat yleensä toistensa jälkeen. Pelin tavoitteenahan on saada vähintään sovittu määrä tikkejä/pisteitä. Mikäli kukaan pelaajista ei halua tarjota, kierros aloitetaan alusta.
Vistaus tarkoittaa tarjouskierroksella tarjousta pienemmästä määrästä tikkejä kuin pelinviejällä. Jos vain yksi pelaaja vistaa, hän pelaa yksin pelinviejää vastaan kierroksen. Jos useammat pelaajat vistaavat, he lupaavat kerätä yhdessä tietyn määrän tikkejä.
Vistauksen lisäksi tarjouskierroksella voivat tulla vastaan seuraavat tapahtumat:
Pelaaja voi passata eli pelaaja voi olla haastamatta pelinviejää. Jos kaksi muuta pelaajaa passaa, kolmannesta tulee pelinviejä. Jos molemmat pelaajat passaavat, pelinviejä voittaa pelin suoraan.
Jos kaikki pelaajat passaavat, sitä kutsutaan ympäripassaukseksi. Sen seurauksena pelataan misääripeli, jossa pelaajat saavat sakkoja voittamistaan tikeistä.
Preferanssi on lupaus/tarjous kymmenestä tikistä. Tämä tulee harvemmin vastaan. Useimmiten se tehdään korotuksena vasta lesken katsomisen jälkeen.
Pelin edetessä pelaajat lyövät vuorotellen kortteja pöytään noudattaen maantunto- ja valttipakkoja sekä arvonnousua. Korkein kortti kierroksella voittaa tikin. Kierroksen voittaja aloittaa seuraavan kierroksen.
Mikäli pelaajalla ei ole oikeaa maata tai arvonousultaan sopivaa korttia vuorollaan, hän voi lyödä minkä tahansa kortin tai valttia.
Pelaajat koettavat saada mahdollisimman paljon pisteitä voittaakseen. Pisteitä saa keräämällä tarjoamansa määrän tikkejä ja välttämällä miinuspisteitä. Pisteitä saa myös tietyn maan korteista.
Preferenssiin tarvitaan vähän onnea, mutta taito ja kokemus ovat myös tärkeitä pelissä. Tässä muutamia vinkkejä joiden avulla pelissä voi menestyä vähän paremmin:
Keskity peliin!
Seuraa vastustajien peliä ja mahdollisia vihjeitä. Vastustajat voivat paljastaa kättään sekä strategiaansa sanallisilla ja ei-verbaaleilla vihjeillä pelin aikana.
Laske pisteitä mielessäsi. Sekä omien että vastustajien pisteiden seuranta helpottaa peliä ja auttaa saavuttamaan päämääräsi.
Vältä antamasta vihjeitä kädestäsi ja strategiastasi liikaa.
Pelikierroksen päälle lasketaan aina pelaajien pisteet. Pistelaskussa pelaajat voivat saa kolmenlaisia pisteitä.
Pulja-pisteitä pelaajat saavat keräämällä tietyn maan kaikki kortit. Tämä voi antaa 100 pistettä.
Keko-pisteitä pelaajat saavat, kun tekevät tikkejä tarjoamansa määrän. Yleensä yhdestä tikistä saa 90 pistettä.
Jotkin preferenssin muunnelmat sisältävät vistipisteitä, jotka riippuvat vististä ja muista tekijöistä.
Pelikierroksen päättyessä lasketaan kaikkien pelaajien pisteet. Pelaajat, jotka ovat tehneet tarjouksensa mukaisen määrän tikkejä, saavat pisteitä tämän mukaan. Pelaajat, jotka eivät ole päässeet tarjoukseensa, menettävät puolestaan pisteitä.
Pelin voittaa se pelaaja, joka pääsee tavoitepisteisiinsä tai saa eniten pisteitä, jos tavoitteeseensa päässeitä pelaajia on useampi.
Pistelasku voi vaihdella hieman eri muunnelmissa.
Kuten kaikista suosituista korttipeleistä, preferenssistäkin on useita eri muunnelmia. Ne poikkeavat toisistaan pääosin pelin kulun sekä pistelaskun osalta. Joissakin muunnelmissa rajoitetaan tarjouksia tai voidaan sallia erityisiä tarjousmuotoja. Pelin päättymisessä voi olla myös eroja, esimerkiksi peliä voidaan jatkaa tiettyyn pistemäärään.
Tunnetuimmat muunnelmat preferenssipelistä ovat:
Itävaltalainen preferenssi, jota pelataan puljapisteytyksellä.
Unkarilainen preferenssi, jota pelataan kekopisteytyksellä.
Venäläinen preferenssi, jota pelataan vistipisteytyksellä.
Preferenssi on jännittävä, haastava ja mukaansatempaava tikkipeli kolmelle tai neljälle pelaajalle. Peliä voi pelata kahdellakin, mutta se on mukavampaa useammalla pelaajalla. Peli on ehdottomasti testaamisen arvoinen klassikkopeli! Se sopii kaikille niille pelaajille, jotka nauttivat strategisista korttipeleistä ja haluavat hieman haastetta peliin.
Mobiilisovellus on mitä parhain tapa opetella preferenssiä sekä testailla erilaisia muunnelmia ja peliversioita. Sovelluskaupasta löytyy useita eri preferenssipelejä niin älypuhelimiin kuin tablettitietokoneisiin.
Preferenssi on vanha, strateginen korttipeli, joka vaatii sekä tuuria että taitoa. Pelissä pyritään voittamaan kierroksia ja keräämään pisteitä. Korttien arvo ja pelin kulku vaihtelevat hieman eri versioiden välillä. Preferenssi on erityisen suosittu itäisissä Euroopan maissa, kuten Venäjällä ja Puolassa, ja sitä pidetään usein yläluokan pelinä. Pelin historia ulottuu useiden satojen vuosien taakse.