© 2024 säännöt.fi
Agemonia on suomalainen lautapeli, joka vie pelaajat jännittävään fantasiamaailmaan, jossa seikkailijat kohtaavat haasteita, tekevät valintoja ja kehittävät hahmojaan. Suunnittelija Max Wikström ja tarinankirjoittaja Mike Pohjola ovat luoneet pelin, joka tarjoaa yli 30 skenaariota, joissa jokainen päätös voi muuttaa tarinan kulkua. Pelaajat astuvat Ambergate-nimiseen kaupunkiin, jossa he voivat ostaa tavaroita, osallistua tapahtumiin ja valmistautua tuleviin seikkailuihin. Agemonian ainutlaatuisuus piilee sen yhteistyöpelimekaniikassa ja syvällisessä tarinankerronnassa, joka kannustaa pelaajia vuorovaikutukseen ja strategiseen ajatteluun. Pelissä yhdistyvät roolipelaamisen elementit ja taktinen suunnittelu, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon niin kokeneille pelaajille kuin uusille tulokkaille. Peli houkuttelee fantasiagenren ystäviä, sillä sen ainutlaatuinen maailma ja monipuoliset hahmot tarjoavat mahdollisuuden syventyä tarinaan. Agemonia on myös erinomainen valinta strategiapelaajille, jotka arvostavat resurssienhallintaa ja taktista suunnittelua.
Agemonia on suunniteltu yhteistyöpeliksi, jossa 1-4 pelaajaa voi yhdessä kokea yli 30 ainutlaatuista skenaariota. Pelaajat voivat olla 12-vuotiaita tai vanhempia. Agemonia tarjoaa yli 100 tuntia pelattavaa sisältöä, mikä tekee siitä erinomaisen valinnan ystäväporukoille tai perheille, jotka nauttivat fantasiaseikkailuista ja yhteistyöpeleistä. Agemonia-pelissä pelaajat luovat omia sankareitaan ja osallistuvat kampanjaan, joka koostuu useista vaiheista. Pelin maailma on rikas ja jatkuvasti kehittyvä, mikä tarkoittaa, että jokainen pelikerta voi tarjota uusia haasteita ja mahdollisuuksia. Pelaajat tekevät yhteistyötä voittaakseen viholliset, ratkaistakseen ongelmat ja edetäkseen tarinassa. Pelissä korostuu pelaajien valintojen merkitys, sillä aiemmat päätökset vaikuttavat tuleviin skenaarioihin, mikä lisää pelin syvyyttä ja toistettavuutta.
Pelissä on yhteensä noin 25-30 skenaariota. Pelaajat valitsevat skenaarioissa hahmonsa ja tekevät valintoja, jotka vaikuttavat pelin kulkuun. Pelin vaiheet koostuvat kolmesta osasta: kaupunkivaihe, matkavaihe ja skenaariovaihe. Kaupunkivaiheessa pelaajat vierailevat Runedalen kaupungissa. Sieltä pelaajat voivat käydä kauppaa tavaroilla, osallistua tapahtumiin ja kehittää hahmojaan.
Matkavaiheessa pelaajat siirtyvät seuraavaan skenaarioon, jolloin he voivat kohdata erilaisia tapahtumia tai löytää erityisiä paikkoja. Skenaariovaiheessa peli etenee useassa kierroksessa. Jokaisella vuorolla pelaaja valitsee toiminnon. Valittava toiminto voi olla esimerkiksi hyökkäys, parantaminen tai muu erityistoiminto.
Toimintojen aloitusjärjestys määräytyy värikorttien mukaan ja jokainen pelaaja suorittaa valitsemansa toiminnon sekä liikkumisen tai levon. Toimintojen toteuttamiseen tarvitaan staminaa. Sitä hallitaan pelimerkkien avulla. Staminan loppuessa hahmo voi menettää kykyään toimia tehokkaasti.
Pelin mekaniikkaan kuuluu myös noppien heittäminen erilaisissa testeissä. Näitä testejä ovat muun muassa taistelut ja esteiden ylittämiset. Pelaajien on tasapainotettava toimintojensa kustannukset ja resurssit strategisesti. Näin pelaajat voivat menestyä meneillään olevassa skenaariossa. Agemonian tarina kehittyy pelaajien valintojen mukaan. Jokaisella hahmolla on oma tarinansa, joka syventää pelin maailmaa ja kokemusta.
Pelin kulku etenee kierroksittain. Jokaisella kierroksella pelaajat valitsevat sankarinsa toiminnan ja paljastavat aloituskortin. Paljastettu aloituskortti määrittää toimintajärjestyksen. Jokaisella sankarilla on ainutlaatuisia kykyjä ja toimintavaihtoehtoja. Kyvyt ja toimintavaihtoehdot voivat vaihdella hyökkäyksistä liikkumiseen tai parantamiseen.
Agemonia-pelin pelisessiot kestävät yleensä tunnin pari. Skenaariot, joissa pelaajat seikkailevat ja tekevät valintoja, kestävät noin pari tuntia. Pelin kesto voi vaihdella pelin edetessä. Kaupunkivaiheet, joissa pelaajat vierailevat Runedalen kaupungissa ja valmistautuvat seuraaviin seikkailuihin, kestävät puolesta tunnista tuntiin, ja tason noustessa ne voivat venyä jopa kahteen tuntiin.
Tämä joustavuus pelin kestossa mahdollistaa erilaisten pelikokemusten tarjoamisen riippuen pelaajien määrästä ja heidän valinnoistaan eri skenaarioissa.
Kaupunkivaiheessa pelaajat voivat käyttää Kaupungin aktiviteettipisteitä osallistuakseen erilaisiin toimiin. Valittavia ja suoritettavia toimia ovat esimerkiksi uusien varusteiden hankkiminen tai omien henkilökohtaisten tarinoiden edistäminen. Tässä vaiheessa paljastetaan myös Kaupunki-tapahtumakortti, joka tuo mukanaan yllättäviä käänteitä.
Matkavaiheessa pelaajat liikkuvat kohti seuraavaa skenaariota. Tämä vaihe voi sisältää kohtaamisia maailman tapahtumien kanssa tai erityisten paikkojen tutkimista. Pelaajien on oltava valmiita reagoimaan muuttuviin olosuhteisiin ja tekemään strategisia päätöksiä.
Skenaariovaiheessa pelaajat suorittavat valitsemaansa skenaariota useiden kierrosten ajan. Jokaisella kierroksella he valitsevat toiminnan ja manööverin. Toimintojen onnistuminen riippuu pelimekaniikoista, kuten noppien heittämisestä ja stamina-pisteiden käytöstä.
Agemonia ei ole vain pelkkä lautapeli. Agemonia on myös kestävyyslaji, jossa pelaajien on sopeuduttava muuttuviin olosuhteisiin ja strategioihin. Pelissä korostuu pelaajien yhteistyö, strateginen ajattelu ja kyky tehdä päätöksiä nopeasti. Tämä tekee siitä erinomaisen valinnan ystävien tai perheen kanssa pelattavaksi.
Agemonia on suomalainen lautapeli, joka on saanut alkunsa vuosien kehitystyöstä ja intohimosta roolipeleihin. Agemonian historia juontaa juurensa intohimoisten pelisuunnittelijoiden työhön. He halusivat luoda syvällisen ja mukaansatempaavan pelikokemuksen. Pelin kehitys alkoi jo useita vuosia sitten. Peli julkaistiin vuonna 2021.
Pelin taustalla on Max Wikström, joka loi Agemonian maailman alun perin omaksi roolipelikampanjakseen. Tämä pitkä kehitysprosessi on mahdollistanut syvällisen ja monipuolisen pelimaailman syntymisen, jossa yhdistyvät klassiset fantasiaroolipelielementit ja modernit lautapelimekaniikat. Peli keräsi nopeasti huomiota suuren kunnianhimoisuutensa vuoksi. Tämä on johtanut sittemmin siihen, että Agemonia on saanut laajan fanikunnan ympäri maailmaa. Tarkkoja myyntilukuja ei ole vielä tiedossa, mutta pelin valmistajan mukaan kaikki jo valmistetut ja osa tuotannossa olevistakin peleistä on jo myyty.
Voittaaksesi Agemoniassa pelaajien on työskenneltävä yhdessä voittaakseen viholliset ja saavuttaakseen tavoitteet skenaariossa. Voittoon vaikuttavat monet tekijät. Ensinnäkin pelaajien yhteistyö on tärkeää pelin kannalta. Pelaajien on kommunikoitava tehokkaasti keskenään ja tehtävä yhteistyötä.
Pelaajien on tehtävä strategisia päätöksiä. Oikeiden toimintojen ja manööverien valinta jokaisella kierroksella vaikuttaa pelin kulkuun. Pelin ratkaisu voi olla kiinni yksittäisestä päätöksestä. Pelaajien pitää ymmärtää pelihahmojen roolit. Jokaisen sankarin rooli on tärkeä. Sankareiden vahvuuksien ja taitojen hyödyntäminen voi tehdä eron voiton ja tappion välillä.
Agemonian voittoon liittyy useita strategioita:
Roolijako: Määritelkää jokaisen pelaajan rooli ennen peliä (esimerkiksi tankki, parantaja tai vahingoittaja).
Resurssien hallinta: Seuratkaa stamina- ja terveyspisteitä tarkasti. Pisteiden hallinta on pelin etenemisen ja tuloksen kannalta ratkaisevaa.
Taktiikka: Suunnitelkaa hyökkäykset etukäteen. Ennakoimalla vastustajien liikkeitä voit välttää vaarallisia tilanteita. Hyvällä ennakoinnilla ja suunnittelulla voi päästä yllättämään vastustajansa ja kääntämään pelin suunnan.
Kaupungin hyödyntäminen: Käyttäkää Kaupunkivaihetta hyväksi hankkimalla tarpeellisia varusteita ennen matkaa. Varusteet helpottavat ja auttavat pelin edetessä pelaamista.
Max Wikström ja Mike Pohjola ovat onnistuneet mainiosti pelin kehittämisessä. Agemonia tarjoaa syvällisen pelikokemuksen yhdistäen strategian, yhteistyön ja tarinan kertomisen ainutlaatuisella tavalla. Sen monipuoliset vaiheet ja säännöt tekevät siitä erinomaisen valinnan niin aloittelijoille kuin kokeneille lautapeliharrastajillekin.