© 2024 säännöt.fi
Kimble perustuu alun perin amerikkalaiseen peliin nimeltä Trouble, jonka loi yritys nimeltä Kohner Brothers vuonna 1965. Trouble-pelin ytimessä oli ”Pop-O-Matic” -nopanheitin, jossa noppa oli suljettu läpinäkyvän muovikuvun alle. Noppaa heitettiin painamalla kuplaa, joka palautui alkuperäiseen asentoonsa ja pyöritti noppaa sen sisällä. Kuplan ansiosta noppa ei pystynyt putoamaan pöydältä, mikä oli lapsiperheiden näkökulmasta iso plussa. Niinpä nopanheittimellä varustettu Kimble on tänäkin päivänä todella kova nimi lapsiperheissä.
Kimblessä kaikki rakentuu nopanheittimen ympärille. Se on keskellä lautaa, ja sen ympäri kierretään nappuloilla. Tavoitteena on saada kaikki omat nappulat kiertämään pelilauta ja lopulta kotipesään ennen vastustajia. Helppo oppia, mutta täynnä valintoja, sitä on Kimble. Toisten mielestä maailman paras peli, ja toisten mielestä kenties maailman tylsin peli.
Kimble on neljän pelaajan peli, jossa kukin pelaaja yrittää saada kaikki neljä nappulaansa kiertämään pelilaudan ympäri. Pelaajat vuorottelevat painamalla pelilaudan keskellä olevaa kuplaa, joka pyörittää noppaa. Nopan osoittama luku määrää, kuinka monta askelta pelaajan nappula saa siirtyä.
Pelaajat aloittavat kotipesästä ja yrittävät liikkua laudan ympäri. Jotta nappulan saa liikkeelle, on saatava nopasta tulos 6. Tämän jälkeen nappula siirtyy lähtöruutuun, ja pelaaja saa heittää noppaa uudestaan. Sen jälkeen nappulaa siirretään eteenpäin nopan osoittaman luvun verran. Jos nappula päätyy ruutuun, jossa on jo toisen nappula, toinen nappula syödään, ja se palaa takaisin kotipesään.
Pelin alussa pelaajat yrittävät mahdollisimman nopeasti saada nappulansa liikkeelle. Sitten vain vuorotellen painellaan noppakupua ja liikutetaan omia nappuloita eteenpäin vinhaa vauhtia. Taktikoinnilla voi pyrkiä estämään toisten etenemistä.
Alussa asetetaan nappulat kotipesään, joka sijaitsee oman värin mukaisessa kulmassa pelilaudalla. Jokainen pelaaja valitsee oman värinsä. Ensimmäinen vuoro arvotaan, ja heittovuoro kiertää myötäpäivään.
Kun pelaaja heittää noppaa, hän siirtää nappulaansa eteenpäin nopan osoittaman luvun verran. Jos pelaaja saa kuutosen, hän voi joko siirtää uutta nappulaa lähtöruutuun tai liikuttaa jo laudalla olevaa nappulaa.
Jos pelaajan nappula päätyy ruutuun, jossa on jo toisen pelaajan nappula, jälkimmäinen syödään ja palautetaan kotipesään. Syöty nappula joutuu aloittamaan koko matkan uudestaan.
Kun pelaaja onnistuu saamaan kaksi, kolme tai jopa neljä nappulaa samalle ruudulle, tätä kutsutaan tuplaamiseksi, triplaamiseksi tai quatraamiseksi. Jos pelaaja saa useamman nappulan samalle ruudulle, niitä on vaikeampi syödä, ja niillä voi estää muiden etenemistä.
Korottaminen tapahtuu, kun pelaaja on saanut nappulansa viimeiselle suoralle ennen kotipesää. Tällä suoralla pelaajan on saatava tarkka silmäluku, joka vastaa nappulan etäisyyttä kotipesään.
Joissakin Kimble-peleissä voidaan valita tuomari ja kirjanpitäjä. Tuomari varmistaa, että peli etenee sääntöjen mukaisesti ja ratkaisee mahdolliset kiistat. Kirjanpitäjä puolestaan pitää kirjaa siitä, kuinka monta kertaa kukin pelaaja on syönyt vastustajan nappulan.
Voittamiseen Kimblessä tarvitaan hyviä lukuja nopanheitoista ja kärsivällisyyttä. On tärkeää saada nappulat liikkeelle mahdollisimman nopeasti, mutta myös harkittava, milloin on järkevää syödä toisten nappuloita ja milloin pelata varman päälle. On myös jaksettava kiltisti aloittaa aina alusta syödyksi tulemisen jälkeen ja junnattava eteenpäin kärsivällisesti.
Kimblessä on myös joitakin erikoistilanteita, kuten se, että kaksi pelaajaa voi päätyä samaan ruutuun samanaikaisesti, tai että noppa pyörii kuplan sisällä pitkään ennen kuin pysähtyy. Näissä tilanteissa tuomari voi tehdä omia päätöksiä, tai pelaajat voivat sopia yhteisistä säännöistä ennen pelin alkua.
Kimble on legenda, jota toiset rakastavat ja toiset karttavat. Helppo oppia, mutta silti täynnä jännitystä. Peli, johon voi palata yhä uudelleen. Yksinkertaiset säännöt tekevät siitä sopivan kaikenikäisille. Jos et ole vielä kokeillut, kannattaa ehdottomasti testata ja katsoa, mikä pelissä toisia viehättää vuodesta toiseen.
Kimble sopii kaikenikäisille pelaajille, noin 4-vuotiaasta alkaen.
Kimble ei ole alun perin suomalainen peli, vaan se perustuu amerikkalaiseen Trouble-peliin, jonka Kohner Brothers julkaisi vuonna 1965.
Nimi ”Kimble” ei sinänsä tarkoita mitään erityistä, vaan se on pelin suomalainen brändinimi, joka on tullut tunnetuksi nimenomaan tämän pelin kautta.