© 2024 säännöt.fi
Värikäs matto ja ihmeellisiin asentoihin vääntäytyneet ihmiset – oletko sattunut koskaan törmäämään kyseiseen näkyyn? Jos olet, olet todennäköisesti päässyt todistamaan Twister-pelin pelaamista. Twister on hauska peli, jolla on omat faninsa. Voisitko sinäkin liittyä maailmanlaajuiseen Twister-yhteisöön?
Twister on vuonna 1966 julkaistu peli. Tavoitteena siinä on asettaa kehon eri osat pelimaton värillisiin ympyröihin. Pelissä joutuu vääntelemään itseään eri asentoihin pysyäkseen pelissä mukana. Twisterissä ollaan lähikontaktissa toisiin, mikä tekee siitä sosiaalisen ja erittäin hauskan pelin.
Twisterin säännöt oppii nopeasti kuka tahansa. Pelissä on matto, joka on jaettu neljään eri värialueeseen sekä osoitin, joka määrää, mihin kehon osat tulee asettaa. Pelaajien tehtävänä on pysyä matolla mahdollisimman pitkään ilman, että he kaatuvat tai koskettavat mattoa muulla kehon osalla kuin ohjeistetulla.
Twisteriä pelataan vähintään kahden pelaajan kesken. Peli alkaa, kun pelinjohtaja pyöräyttää osoitinta, joka osoittaa, minkä kehon osan täytyy koskea tiettyä väriä matolla. Näitä ohjeita seurataan vuorotellen. Peli jatkuu, kunnes joku pelaajista kaatuu, koskettaa mattoa väärällä ruumiinosalla tai ei pysty asettamaan kehon osaa oikeaan kohtaan.
Matto koostuu 24 ympyrästä, jotka on järjestetty neljään riviin ja kuuteen sarakkeeseen. Ympyrät ovat neljää eri väriä: punainen, sininen, keltainen ja vihreä. Matto mahdollistaa liikkumisen ja liukumisen pelin aikana.
Levysoitin tai osoitin on pieni laite, jolla arvotaan, minkä väriseen ympyrään pelaajien tulee sijoittua. Osoittimessa on nuoli, joka pyörii keskellä ja pysähtyy sattumanvaraisesti.
Alussa kaikki asettuvat maton ympärille. Pelinjohtaja pyöräyttää osoitinta, ja pelaajat seuraavat annettua ohjetta. Kun peli etenee, pelaajat joutuvat yhä haastavampiin asentoihin, kun heidän on asetettava kätensä ja jalkansa eri puolille mattoa.
Pelissä voittaa se, joka pysyy viimeisenä pystyssä matolla kaatumatta tai tekemättä virheitä. Voit strategisesti käyttää vastustajien epävarmuutta hyödyksesi, esimerkiksi asettumalla siten, että heidän on vaikea liikkua ilman tasapainon menettämistä.
Vesi-Twisterissä mattoon voidaan lisätä vettä, mikä tekee liikkumisesta entistä haastavampaa. Voidaan myös pelata sokkotwisteriä, jossa pelaajien silmät sidotaan, jolloin heidän on luotettava muiden pelaajien ohjeisiin.
Voidaan pelata myös joukkueina, jolloin kaksi tai useampi muodostaa joukkueen. Joukkue-Twister tuo peliin lisää taktisia elementtejä ja vaatii vankkaa yhteistyökykyä.
Koska matolle ei mahdu isoa määrää ihmisiä kerralla, voidaan pistää pystyyn turnaus. Turnauksessa voidaan pelata useita kierroksia, ja voittajat etenevät finaaliin.
Twister-tyrmäyksessä pelaajat yrittävät saada vastustajansa kaatumaan tai tekemään virheen. Tämän voi tehdä esimerkiksi asettamalla omat kädet tai jalat strategisesti niin, että vastustajan on vaikea liikkua.
Twister on suorastaan loistava tapa parantaa kehon hallintaa, joustavuutta ja tasapainoa. On myös vaikea keksiä parempaa tapaa vahvistaa sosiaalisia suhteita, sillä peli saa takuuvarmasti ihmiset nauramaan yhdessä.
Twister sopii lähes kaikille ikään katsomatta. Se on erityisen suosittu lasten, teini-ikäisten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Hieman pitää löytyä liikkuvuutta, mutta enemmän tarvitaan ennakkoluulottomuutta.
Twister on ajaton. Mihin tahansa tilaisuuteen on tarjolla hulvatonta meininkiä ja liikunnallista yhdessäoloa. Ja pieni kilpailuhan ei koskaan ole pahitteeksi.
Twisteriä pelataan asettamalla kädet ja jalat maton värillisiin ympyröihin osoittimen antamien ohjeiden mukaan yrittäen pysyä tasapainossa ja kaatumatta.
Twister ei ole perinteinen lautapeli, vaan fyysinen seurapeli, jossa pelaajat kilpailevat asettamalla kehon osiaan värillisille ympyröille matolla.