© 2024 säännöt.fi
Oletko lintujen ystävä? Ja tykkäät pelata lautapelejä? Siinä tapauksessa et voi ohittaa tätä peliä. Wingspan on suunniteltu nimenomaan lintuharrastajille ja lautapelien ystäville. Pelissä otetaan lintutieteilijän rooli ja pyritään houkuttelemaan eri lintulajeja niiden asumisalueille. Mahtava mahdollisuus, jos ei jostain syystä halua tai pysty tekemään sitä oikeassa ympäristössä!
Wingspan on hienon näköinen strategiapeli, joka sopii 1-5 pelaajalle. Peli perustuu korttien keräämiseen ja resurssien hallintaan. Sen kesto on noin 40-70 minuuttia. Pelin pointtina on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä asuttamalla eri lintulajeja kolmeen riviin omalle pelilaudalle. Pelissä on monia erilaisia tapoja voittaa, ja tämä tekeekin siitä pelin, jota jaksaa pelata aina uudestaan.
Pelissä on muutama pääasiallinen toiminto, joita pelaajat voivat tehdä vuorollaan: lintujen pelaaminen laudalle, ruokien hankkiminen linnuille ja lintujen muniminen. Säännöissä ei ole vaikeasti muistettavia poikkeuksia. Sen sijaan kaikki tieto on mukavasti näkyvillä.
Erilaisia toimintoja sisältäviä lintukortteja ladotaan siis omille henkilökohtaisille pelaajalaudoille sarjoiksi. Näitä koko ajan paranevia toimintasarjoja sitten aktivoidaan ahkerasti.
Pelaajan vuoro koostuu neljästä mahdollisesta toiminnosta: kortin pelaamisesta, uusien korttien nostamisesta, ruoan hankkimisesta tai munien keräämisestä. Pelaajat keräävät lintukortteja, joilla on erilaisia erikoisvoimia. Kun pelaaja ruokkii linnun, hän voi pelata sen omaan kokoelmaansa, joka voi sijoittua metsään, niitylle tai vesialueelle. Näillä sijainneilla on myös omat toimintonsa. Esimerkiksi, jos pelaajalla on lintu vesialueella, seuraavalla kerralla kun hän nostaa kortteja, myös vesialueella oleva lintu voi aktivoitua ja tarjota lisäetuja.
Ruokaa saadaan noppatornin kautta heitetyistä noppatuloksista, ja se on siis tarpeen lintujen pelaamiseksi laudalle. Lintukortin pelaaminen vaatii aina tietyn määrän ruokaa, joka täytyy maksaa.
Pelin aikana toimintojen määrä vähenee kierros kierrokselta. Samalla kuitenkin toimintojen teho kasvaa, koska laudalle pelatut linnut parantavat näiden toimintojen vaikutuksia.
Pelissä on yli 170 erilaista lintukorttia. Jokaisella linnulla on omat ainutlaatuiset ominaisuutensa, kuten elinympäristö, munimiskapasiteetti ja erikoisominaisuudet. Pelaajat valitsevat lintukortteja omalle suojelualueelleen pelilaudalle. Oikeiden lintujen valitseminen on todella tärkeää, sillä lintujen erikoiskyvyt tarjoilevat merkittäviä etuja pelin aikana.
Lintukorttien pesät ovat nekin tärkeitä. Jokaisella lintukortilla on tietty pesätyyppi, ja pesän tyyppi vaikuttaa siihen, miten kyseisen kortin voi sijoittaa pelilaudalle, ja miten se voi olla vuorovaikutuksessa muiden lintukorttien ja toimintojen kanssa. Pesien hallinta ja oikeiden lintujen sijoittaminen oikeisiin elinympäristöihin on hallittava hyvin, jos haluaa pärjätä pelissä.
Niityillä tapahtuva toiminto liittyy munien keräämiseen. Jokaisella lintukortilla on tietty munimiskapasiteetti – yleensä se vastaa linnun todellista munimismäärää luonnossa – ja munimistoiminnolla pelaaja voi lisätä munia valitsemilleen linnuille. Munia tarvitaan myös lintukorttien pelaamiseen.
Myös ruoka on tärkeä resurssi, ja sitä tarvitaan lintukorttien pelaamiseen pelilaudalle. Ruokia on useita eri tyyppejä, kuten matoja, marjoja, kalaa ja jyviä. Pelaajat voivat kerätä ruokaa vuorollaan ja varastoida sitä omalle pelilaudalleen. Ruokien hallinta on tärkeää, sillä eri lintulajit syövät erilaisia ruokia, ja oikean ruoan kerääminen oikeaan aikaan helpottaa menestymistä.
Jokainen lintukortti Wingspanissa sisältää siis useita elementtejä, ja niillä on omat arvonsa. Näitä ovat esimerkiksi lintukortin pistearvo, joka vaikuttaa pelin lopulliseen pisteytykseen, sekä kortin erityisominaisuudet, jotka voivat tarjota erilaisia etuja pelaajalle. Lisäksi kortin elinympäristö ja pesätyyppi ovat tärkeitä tekijöitä, jotka määrittelevät, mihin kortti voidaan sijoittaa, ja miten se voi olla vuorovaikutuksessa muiden korttien kanssa.
Pelin valmistelu alkaa siitä, että jokainen pelaaja valitsee suojelualueensa ja asettaa sen eteensä. Sen jälkeen jaetaan aloituslintukortit, ruokamerkit sekä toimintomerkit. Keskelle pelipöytää asetetaan lintukorttipakka, ruokavarasto sekä munavarasto. Lisäksi peliin kuuluu tavoitekortteja, jotka asetetaan näkyviin pelin aikana täytettäviksi haasteiksi. Jokainen pelaaja saa myös henkilökohtaisen tavoitekortin, joka tarjoaa lisäpisteitä, jos pelaaja onnistuu täyttämään sen ehdot pelin aikana.
Wingspanin suunnitteli Elizabeth Hargrave, ja sen julkaisi Stonemaier Games vuonna 2019. Peli sai heti julkaisunsa jälkeen hurjan määrän faneja, ja painokset loppuivat kaupoista. Peli myös voitti useita palkintoja. Hargrave sai inspiraationsa pelin kehittämiseen omasta kiinnostuksestaan lintuihin ja halustaan luoda strateginen lautapeli, joka keskittyisi luonnon monimuotoisuuteen. Wingspan on sittemmin laajentunut useilla lisäosilla, ja ne tuovat mukaan uusia lintuja eri maanosista ja lisäävät pelin monipuolisuutta entisestään. Tämä on peli, jonka pelaaminen on monella tapaa merkityksellistä.
Voittaminen Wingspanissa vaatii tarkkuutta. Pelaajien tulee pitää hyvässä balanssissa lintukorttien kerääminen, ruokien hallinta, munien kerääminen ja erityistavoitteiden täyttäminen. Pelin lopussa voittaja on se pelaaja, joka on kerännyt eniten pisteitä lintukorttien, munien, ruokien ja tavoitekorttien avulla. Jos tarjottavien lintujen kanssa käy huono tuuri, tai vaikkapa tarjolla oleva ruoka ei sovikaan omille linnuille, voittaminen voi olla vähän vaikeaa.
Wingspanissa on useita strategioita, joilla voi tavoitella voittoa. Yksi on keskittyä tiettyyn elinympäristöön ja pyrkiä keräämään sinne mahdollisimman paljon lintuja, jotka hyödyttävät toisiaan. Toinen strategia voi olla keskittyminen erityistavoitteisiin, jotka tarjoavat lisäpisteitä pelin lopussa. Pelaajat voivat myös pyrkiä tasapainottamaan kaikkia kolme elinympäristöä ja hallitsemaan niiden resursseja tehokkaasti saadakseen mahdollisimman paljon pisteitä. Kiinnostuksesta lintuihin ei tässä pelissä varmasti ole haittaa.
Kun neljä kierrosta on pelattu, peli päättyy, ja pisteiden lasku alkaa. Pisteitä kertyy lintukorteista, joista jotkut voivat olla erityisen arvokkaita. Lisäksi kierrosten lopussa saadut pisteet lasketaan mukaan, mutta siinä ei ole vielä kaikki! Pelaajilla on myös bonuskortteja, jotka voivat tuoda ylimääräisiä pisteitä tietyt ehdot täyttävistä lintukorteista. Jokainen munittu muna laudalla antaa yhden pisteen, ja pisteitä saa myös lintujen alle kätketyistä korteista ja korteille kerätyistä ruoista. Lopulta pelaaja, joka on kerännyt eniten pisteitä, voittaa pelin.
Wingspan sopii lintuihmisille, lautapelifaneille, luonnossa viihtyville, mutta ei vain heille. Se sopii myös pelaajille, jotka arvostavat strategisia ja temaattisesti mielenkiintoisia pelejä. Teema toki vetoaa erityisesti lintuharrastajiin ja luonnon ystäviin, mutta kyllä se sopii laajemmallekin yleisölle. Wingspanin visuaalinen ilme ja kauniit komponentit tekevät siitä erittäin miellyttävän.
Ihmeellisiä faktoja linnuista ja näyttäviä munia ihmettelee tässä pelissä ihan ilokseen, vaikka ei olisikaan linnuista mitenkään erityisen kiinnostunut. Todella kauniisti kuvitettu tämä peli kyllä on, joten suosittelemme ehdottomasti tarkempaa paneutumista.